Overweeg je een eigen webwinkel te beginnen? Steeds meer mensen beginnen een webwinkel om kleding online te verkopen. Kleding is makkelijk in te kopen en iedereen heeft het nodig. Door de toenemende hoeveelheid webwinkels zie je echter door de bomen het bos niet meer. Omdat Online Kledingshops dagelijks te maken heeft met kleding webwinkels en weet wat de succesfactoren van een goede webwinkel zijn, delen we dit graag met jullie. In dit artikel bespreken we dan ook 8 succesfactoren voor het beginnen van een eigen webwinkel.

1. Vind een goede nichemarkt

Van de grote partijen zul je het waarschijnlijk toch niet winnen, dus begin geen webwinkel in 'kleding' in zijn algemeenheid. Zoek een categorie of nis op als baby- en kinderkleding, damesschoenen en meer. Op nissen valt namelijk nog veel te halen en de 'grote jongens' zijn hier niet altijd even sterk in.

2. Navigatie

Gebruik een goede en duidelijke navigatiestructuur. Kijk dit gerust af van grote concurrenten. Bezoekers zijn namelijk al gewend om op deze manier te navigeren. Wanneer je dus een dergelijke navigatie hebt, zullen je bezoekers sneller vinden wat ze zoeken. Zie bijvoorbeeld de navigatie van Wehkamp:

Tabbladen Navigatie bij Wehkamp.nl

3. Informeer je sterke punten in de header

Waarom moeten mensen bij jou kopen? Wat bied je voor toegevoegde waarde ten opzicht van andere blogs? Zet het gerust in je header, zodat andere mensen ziet waar je voor staat. Zalando doet dit bijvoorbeeld goed:

Sterke punten in de header van Zalando

4. Meld je aan op overzichten

Er zijn genoeg overzichten van online kleding. Wij zijn daar één van en kunnen een duidelijke boost bieden in bezoekers en inkomsten. Op dit moment kun je alleen bij ons adverteren of je aanmelden voor de linkpartner pagina. Mocht je hierin interesse hebben, kun je altijd contact opnemen.

5. Snelheid van de website

Een van de grootste ergerpunten van bezoekers is een langzame website. Ook Google hecht hier waarde aan. Kies dus een betrouwbare webhostingprovider uit die snel genoeg is om de bezoekersstroom aan te kunnen.

6. Service

Lever een uitstekende service. Alleen op deze manier blijft de naam van je webshop hangen en wordt de naam van je webshop verspreid. Hecht hier dan ook veel waarde aan.

7. Webshop keurmerk

Maak gebruik van een webshop keurmerk. Veel bezoekers hechten hier waarde aan. De bekendste is 'Thuiswinkel Waarborg', maar deze is relatief prijzig. Zoek gerust naar andere keurmerken. Pyjama online gebruikt bijvoobeeld het Beslist Keurmerk: Beslist Topwinkel. Dit keurmerk is niet zo bekend als de Thuiswinkel Waarborg, maar zal ook vertrouwen wekken bij bezoekers.

8. Social media

Social media een hype noemen is misschien een gedurfte uitspraak. Desalniettemin is er op dit moment een sterke focus bij webwinkels gaande om maar wat op social media te zetten, om maar mee te doen met de rest.

Zie social media vooral als een middel en niet meteen als een doel om honderden bestellingen binnen te halen.

OKS Logo facebook twitter